4. Ingelsby station

 

 

GPS-koordinater, Ingelsby Station - Klicka för karta!

Station, godsmagasin och banvaktshus finns fortfarande kvar idag men är privat egendom.
Strax ovanför uthuset (8) passerar idag Riksväg 50.

ASLJ, Ingelsby spårplan ASLJ, Ingelsby spårplan - info

 

Stationspersonal

Namn   Tjänst   År  
P G Lagerstedt   Stationsföreståndare   1884-1902  
Carl Sjöswärd   Järnvägs- och poststationsföreståndare   1902-193x  
Oskar Karlsson   Banvakt Ingelsby      
Oskar Norberg   Banvakt Ingelsby      
Theodor Andersson   Extra banvakt Ingelsby      
Tore Eriksson   Banarbetare Ingelsby      

 


En historia från förr...

I backen upp mot Ingelsby från Skyllberg hände det att tåget gick så sakta att folk kunde kliva av i farten,
plocka blommor bredvid banvallen och därefter kliva på tåget när det stannade för uppehåll vid Ingelsby.

Det finns en ramsa som mammorna lär ha lärt sina barn om tåget och som säger att uppför backen lät det så här:
"Kom och hjälp mej skyllbergspojkar, kom och hjälp mej skyllbergspojkar."
Så stannade tåget och hämtade andan i Ingelsby och sen lät det:
"Tack för hjälpen, tack för hjälpen, tack för hjälpen", när tåget tuffade vidare mot Askersund.


Ytterligare en historia från förr...

För att undvika olyckor måste man ha snabba förbindelser mellan stationerna på en järnvägslinje.
Man måste omedelbart kunna meddela tågförseningar, extratåg, reparationsarbeten med mera.
Statens Järnvägar (SJ) och de stora privatbanorna använde sig av telegrafer.
Skyllbergsjärnvägen låg ett steg före. Här fanns nämligen telefonförbindelse!

Hela utrustningen utgjordes av en lur i svarvad björk och cirka 15 cm hög.
Runt skaftet låg en U-formad magnet försedd med spolar av tunn koppartråd, som anslöts till torrbatterier.
Man talade och lyssnade i samma lur, så det gällde att inte bli osams och tala i munnen på varandra.
En signal för att göra sig hörd åstadkoms genom att i lurens hål stoppa in en visselpipa.
Varje station hade sin speciella signal bestående av en kombination av korta och långa visslingar.

För att hålla anläggningskostnaderna nere använde man sig av bara en tråd på stolparna
och lät jorden svara för den andra ledningen.
Detta medförde naturligtvis, att ljudkvalitén inte alltid var den bästa - framförallt inte när åskan gick.

Det fick P G Lagerstedt erfara vid ett speciellt tillfälle. Han var stins på stationen i Ingelsby.

Man ringde från Skyllbergs station för att meddela:
- Tåg ut mot Ingelsby klockan 12:00.

Lagerstedt satte luren till örat för att ta emot samtalet, men just då slog åskan ner och Lagerstedt fick en smäll,
så att huvudet hamnade snett mellan axlarna.
Först röt han i luren: - Är du folkilsken din jäkel !
Sedan slängde han luren med all sin kraft i papperskorgen.

Från "Litet Skyllbergiana" av Erik Lindvall.


Klicka på bilderna för att förstora.

ASLJ, Ingelsby, Oskar Karlsson Carl Sjöswärd
Ingelsby: Oskar Karlsson och Carl Sjöswärd.

 

ASLJ, Ingelsby station, flygfoto.         ASLJ, Ingelsby station, magasinet till höger.
Ingelsby station, flygfoto.         Ingelsby station, magasinet till höger.
           
ASLJ, Ingelsby station i väntan på tåget från Skyllberg....         ASLJ, Ingelsby station, ankommande tåg från Skyllberg.
Ingelsby station i väntan på tåget från Skyllberg....         Ingelsby station, ankommande tåg från Skyllberg.
           
ASLJ, Ingelsby station, magasinet till höger.         ASLJ, Godståg passerar Ingelsby.
Ingelsby station, magasinet till höger.         Godståg passerar Ingelsby.
           
ASLJ,Godsmagasinet vid Ingelsby. Kortet är taget efter ASLJ's nedläggning.         ASLJ, Ingelsby. April 2010.
Godsmagasinet vid Ingelsby.
Kortet är taget efter ASLJ's nedläggning.
        Ingelsby April 2010.
.
           
ASLJ, Ingelsby. April 2010. Banvaktshuset.         ASLJ, Ingelsby. April 2010. Lastkaj och godsmagasin.
Ingelsby April 2010. Banvaktshuset.         Ingelsby April 2010. Lastkaj och godsmagasin.
           
ASLJ, Ingelsby. April 2010.         ASLJ, Ingelsby. April 2010. Riktning mot Skyllberg.
Ingelsby April 2010.         Ingelsby April 2010. Riktning mot Skyllberg.
           
ASLJ, Ingelsby. En av lamporna på Skyllbergs Herrgård. April 2010.          
De fina lamporna som satt på Ingelsby station finns
idag bevarade på en av logarna vid Skyllbergs Herrgård.
         

 

Sök